Vietnam - Bun cha
Saigon,  Vietnam

Saigon – město plné jídla a zábavy

Ho Či Minovo Město nebo-li Saigon je bývalé hlavní město Vietnamu (po dobytí Saigonu jím totiž přestalo být), které nese jméno po prezidentovi severního Vietnamu Ho Či Minovi. Nachází se na jihu země, poblíž delty řeky Mekong. Jih je označován jako průmyslová část Vietnamu.

Den 1 : Saigon aneb jsme tady, hurá

Do Saigonu jsme přiletěli večer. Vybrali jsme peníze z bankomatu na letišti a koupili simku (asi za 180 000 VDN, nabízí několik variant, nám stačil neomezený internet). Nainstalovali jsme Grab a vyrazili do velkoměsta.

Tip : jakmile přiletíte, jděte do 2.patra. Pokud vylezete ihned ven, čeká vás tam spousta taxikářů. Jsou celkem oprsklí, jeden nám dokonce domluvený Grab zrušil (mysleli jsme si, že je to on). Nacpal nás do taxíku a chtěl po nás za 1) daleko více peněz, než nám říkal, za 2) peníze chtěl hned a za 3) nám říkal, že je možný, že po nás bude chtít nějaký poplatky. Z taxíku jsme vyletěli dřív, než bys řekl famfrpál.😀 Do našeho ubytování jsme se dostali za 140 000 VDN. Taxikáři nemluví anglicky (většinou).

Asijská jízda začíná

Doprava v Saigonu je naprosto šílená, jako ostatně asi ve všech jihoasijských zemí. Na to si ale časem zvykneš. Ačkoliv nechápu, jak jim to takto může fungovat, funguje to. Většinu nehod na skútru totiž mají na svědomí turisté (ostatně, jak se to povedlo i nám, ale o tom dále).

Tip : až budete muset přejít silnici a to budete muset, vkročte do silnice a pomalu běžte, přitom se koukejte na skútry/auta. Oni vás též sledují a buď zpomalí, objedou vás nebo zastaví, hlavně nesmíte zbrkle zastavit nebo udělat něco nepředvídatelného.

První krůčky směřující za baštou

Naše první kroky v Saigonu směřovali za jídlem (nečekaně), jelikož jsme měli vážně velký hlad, našli jsme na TripAdvisoru první velmi dobře hodnocené bistro Bun Bo Nam Bo – Ba Ba, kde si dáte typicky vietnamská jídla : Bún chả, Bún bò Nam Bộ a závitky. Je možné si za 110 000 VDN (nebo tak nějak) dát předkrm, hlavní jídlo a nápoj. Hned vedle se nachází Bun Cha – Ba Ba, což jsou propojená bistra. Zde nám demonstrativně předvedli, jak se má správně Bún chả jíst, asi se na mě už nemohli dívat. Dostanete odděleně maso, nudle, bylinky a nálev. Do nálevu vložíte všechno maso a postupně přidáváte nudle a bylinky.

Dojedeno, je na čase něco popít. Jako první bar jsme navštívili Ong Cao Craft Beer, kde si můžete dát místní čepované pivo. Počítejte s tím, že si připlatíte. Cena piva od 95 000 VDN. Tento bar/hospoda se nachází v šílené turistické uličce, kde je bar vedle baru a láká vás na různé akce (a nejen ty).😅

Saigon - Pivo Ong Cao Craft Beer
Saigon – Ong Cao Craft Beer

Dalším naším místem byl Hard Rock Cafe (Honza má na ně menší úchylku, a musí je vždy navštívit, když se někde Hard Rock nachází). Pozn. Jo jsem ten týpek co má nejlepší sbírku triček z Hard Rock Cafe. Přišli jsme sem asi kolem 23:00 a všichni už byli na hadry, takže jsme si dali pivo a šli o bar dál.

Den 2 : Jet lag a procházka Saigonem

Náš první/druhý den v Saigonu, záleží, jak se na to koukáš, byl ve znamení těžkého jet lagu a prozkoumání Saigonu. Ráno, po propité noci a klasického jet lagu, nebylo nic moc, ale vietnamská káva (cà phê phin) nás poměrně nakopla. Samotný Saigon není upřímně moc zajímavý, ale je zde hodně možností, kde se napít a najíst.

Najdete zde hodně kaváren, většina je ukrytá v bočních ulicích, kdy máte dojem, že jdete k někomu domů, ale nebojte se a běžte (kavárny a bistra jsou většinou v horních patrech).

Jídlo, kam se podíváš

Na oběd jsme vyrazili do Vo Roof Garden. Toto bistro najdete trochu hůře, ale najdete. Na náměstí hledejte budovu s číslem popisným 44 (před budovou stojí slon), běžte dovnitř (uvnitř prodávají kafe). Vy běžte dál až k výtahu a jeďte úplně nahoru (6.patro). Restaurace se nachází v 7.patře, takže ještě jedno patro po schodech a jste tam. Jídlo je zde naprosto výborný, cokoliv jsme si objednali (a nebylo toho málo), bylo naprosto boží.

• Jarní závitky, Bánh mì s vepřovým masem, papájový salát, nudle s vepřovým masem na citrónové trávě, passion fruit džus a několik piv Saigon – celkově jsme platili 350 000 VDN.
Saigon - Vo Roof Garden
Saigon – Vo Roof Garden

Poté jsme pokračovali do Te Te TapHouse, kde si dáte místní čepovaný pivo. Opět počítejte, že ceny jsou vyšší. Ke každému pivu dostanete tapas. Od 16:00 – 18:00 mají happy hour na pintu piva za 100 000 VDN. Za mě nejlepší pivo White Ale – lehký a svěží s citrusovou vůní a chutí.

Saigon - Te Te TapHouse
Saigon – Te Te TapHouse

Velká výhoda v Saigonu je, že tu taxi stojí pár korun, takže se nemusíte plahočit ve vedru a přeplněnými uličkami.

Den 3 : Zewling v Saigonu

Jak jsem psala výše, v Saigonu není nic moc co dělat, kromě pití a jídla, a proto jsme si koupili výlet do Mekong Delty. Ano, bude to hodně turistické, ale měli jsme už pouze jeden den, než jsme měli odletět do Hanoje. Původně jsme měli vybraný jiný výlet a to Mekong Experience, který nám doporučila známá a má výborné recenze, ale ještě ten den bychom museli jet 3-4 hodiny do jiného města, tam přenocovat a pak zpátky, což bychom nestihli na letiště. Tento výlet, ale vypadá velmi zajímavě a slibuje, že poznáte více autentické a méně turistické cíle.

Náš výlet do Mekong Delta

Vybrali jsme ho přes aplikaci, teď si už nevzpomenu, jaká to byla.Samotný výlet stál asi necelých 500 Kč a osobu.
Měli jsme se dostat na místo určení v 9:00 (místo jsme poznali hned, stálo tam hromada turistů). Dostali jsme jmenovku s jménem našeho průvodce a čekali, až si nás najde.

Coconut Island a jízda na kole

Autobusem jsme jeli asi 2 hodiny a poté jsme nastoupili na loď. Naše první zastávka byla Coconut Island, kde jsme si vzali kola a projeli ostrov křížem krážem. Bylo to super, až na to, že musíte na všechny ostatní čekat, nebo hledat ty, co se ztratí (ano, to se stalo nám asi 5 minut od startu).

Po jízdě po ostrově nám ukázali, jak se vyrábí kokosové bonbony a pak jsme si je nečekaně mohli koupit. Bylo naprosto jasné, co je cílem této ukázky. Dále jsme ochutnali místní vína (z kobry, banánů a kokosu). Chutná to jako naše slivovice, ale je to méně výrazné.

Unicorn Island

Po tomto představení následoval oběd a návštěva Unicorn Islandu. První na řadě turistických pastí byla ochutnávka místního medu, kde jste si ho mohli koupit nebo výrobky z něj. Pokračovalo to ochutnávkou ovoce a přestavením tradičních písní, kde kolovala ošatka s nápisem tips, jak místní.😅 Posledním bodem byla projížďka na malých loďkách po řece. Cesta byla dlouhá asi 2 km. Obraz cesty byl stále stejný: chatrče, bordel na vodě a hromada plastů. Celkově kolem ostrova byl šílený nepořádek, hlavně plasty. Na to bohužel narazíte úplně všude, centra a turistická místa jsou celkem čistá a uklizená, ale jakmile se dostanete mimo centrum je všude hromadu plastů a bordelu celkově. Mají ve zvyku, že co dopijí/dojedí vyhodí a neřeší kam (samozřejmě ne všichni).

Happy Buddha

Posledním místem k návštěvě byl šťastný, spící a smutný Buddha. Při návštěvě pagody za námi přišel mnich, který měl na papírku několik anglických vět: “Vypadáš skvěle”, “Přeju ti štěstí” a jako poslední nám ukázal lísteček, zda nemáme nějaké drobné, slovy doplnil “one dollar”

Po návratu do Saigonu jsme šli do naší oblíbené restaurace Vo Roof Garden a objednali jsme si od všeho něco, to je super na Vietnamu a celkově jihovýchodní Asii, ceny jídel jsou pro nás více než příznivé a porce nejsou velké, takže si můžete dát za pár korun krevety, ryby, nudle, atd.

Chtěli jsme najít nějaké zapadlejší místo, kde si dát pivo mezi místními a narazili jsme na jeden zajímavý bar. Malé židličky směrem k silnici a místní, kteří se dělí o pivo – to jsme hledali. Zajímavost: místní pijí pivo s ledem a většinou lahve hází pod sebe, není asi potřeba psát, že u toho hodně jedí.🤤

Saigon - Deep House
Saigon – Deep House

Cestou “domů”  jsme potkali ještě dvě zajímavé místa. U prvního místa bylo zajímavostí, že jakmile jste dopili pivo, vyskládali vám ho na okraj stolu a podle toho, jste pak platili. Celkem často zde najdete možnost “uvařit si” jídlo. Donesou vám kotlík/gril na stůl, maso/ryby/krevety, záleží, co si objednáte a grilujete. Na druhém místě seděli jen místní a lahve místo toho dávali pod sebe, někdo už tam seděl očividně dlouho a už je jen pod sebe házeli. Na dobrou noc jsme si dopřáli vepřové bánh mì s pâté a šli na kutě.

Celkový dojem ze Saigonu

• Je tu teplé počasí po celý rok (my zde byli v březnu a bylo cca 35 stupňů)
  • Hladem a žízní zde trpět nebudete
  • Není tu nic moc k vidění, na památky to holt není
  • Centrum je čisté, uklizené, ale jakmile vyjedete mimo centrum, všude naleznete bordel
  • Všude se dá jezdit Grabem za pár korun
  • Turisty potkáte hlavně v centru, my bydleli v Districtu 4 a za celé 3 dny jsme narazili jen na jednoho
  • Doporučuju, zde pobýt max. 1-2 dny
  • Lze si odtud koupit výlety nejznámější – Mekong Delta a tunely Cu Chi
  • Doprava je jeden velký blázinec, ale na to si zvyknete😉

Další naše cesta vede do Hanoje.